responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 181

و در آن فرو نرود استحاضه قليله است؛ و چنانچه در پنبه فرو رود- اگرچه در يك گوشه آن- ولى از پشت پنبه پيدا نباشد استحاضه متوسطه است؛ و در صورتى كه از پنبه نفوذ كند و به دستمالى كه نوعاً زنها براى جلوگيرى از خون مى‌بندند يا به جاى ديگر بدن برسد استحاضه كثيره مى‌باشد.

احكام استحاضه:

713- در استحاضه قليله زن مستحاضه بايد براى هر نماز يك وضوء بگيرد، و پنبه را هم عوض كند يا تطهير نمايد، و اگر خون به ظاهر عورت رسيده باشد آن را آب بكشد.

714- در استحاضه متوسطه زن مستحاضه بايد براى نماز صبح غسل كند، و بنابر احتياط مستحب وضوء هم بگيرد، و تا صبح روز بعد براى نمازهاى خود كارهاى استحاضه قليله را كه در فقره قبل گفته شد انجام دهد؛ و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نكند، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند؛ و اگر براى نماز ظهر و عصر غسل نكند، بايد پيش از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد- چه خون بيايد يا خون قطع شده باشد- و نمازهايى را كه بدون غسل خوانده است دوباره بخواند.

715- در استحاضه كثيره مستحاضه بايد علاوه بر كارهاى استحاضه متوسطه- كه در مسأله قبل گفته شد- براى هر نماز دستمال را عوض كند يا آب بكشد، و يك غسل براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشاء بجا آورد؛ و لكن جمع بين بيش از دو نماز فريضه با يك غسل جائز نيست؛ امّا غسلى كه براى نمازهاى واجب انجام داده، براى نافله‌هاى شبانه‌روزى هم كفايت مى‌كند؛ ولى اگر بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء فاصله بيندازد، بايد براى نماز عصر و يا عشاء دوباره غسل كند.

716- بهتر است مستحاضه نماز اول را تا آخر وقت فضيلت آن تأخير بيندازد، و نماز دوم را در اول وقت فضيلتش بجا آورد، تا هر دو نماز در وقت فضيلت واقع شوند؛ و جائز است كه جمع بين دو نماز نكند، و براى هر نماز جداگانه غسل كند.

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست