responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 165

آورد، بايد آب را طورى به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.

639- غسل ترتيبى در زير باران و ناودانى كه آب از آن جارى است جائز مى‌باشد؛ ولى غسل ارتماسى جائز نيست؛ امّا در نهر بزرگى كه آب آن از بالا به پايين مى‌ريزد و با رفتن زير آب يكدفعه تمام بدن شسته مى‌شود غسل ارتماسى صحيح است.

640- در غسل ارتماسى بايد تمام بدن شخص غسل كننده پاك باشد، و لو به اين طريق كه بعد از برطرف شدن عين نجاست از بدن به نيّت غسل در آب كُر يا جارى فرو رود؛ ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست، و اگر تمام بدن او نجس باشد و هر قسمتى را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافى است.

شروط غسل ترتيبى و غسل ارتماسى:

641- شرطهايى كه براى صحّت وضوء راجع به آب وضوء و شخص وضوء گيرنده و نفس وضوء گفته شد براى صحّت غسل هم شرط مى‌باشند، با اين فرق كه در غسل لازم نيست انسان بدن را از بالا به پايين بشويد، و در غسل ترتيبى هم موالات شرط نيست، بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقدارى صبر كند و بعد طرف راست و پس از مدتى طرف چپ را بشويد اشكال ندارد.

642- شروطى مانند مطلق بودن و پاك بودن آب كه تخلف از آنها در هر حال- چه عمد يا جهل يا نسيان يا غير اينها- مبطل وضوء است، تخلف از آن شروط در هر حال مبطل غسل هم مى‌باشد.

643- در غسل ارتماسى لازم نيست انسان موقعى نيّت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد، پس اگر بدون قصد غسل داخل آب شود، و پس از آنكه آب تمامى بدن او را فرا گرفت به قصد غسل ارتماسى بدن را حركت دهد، غسل او صحيح است.

644- كارهايى كه مشروط به طهارت از حدث اصغر هستند مانند نماز و طواف و ...- و در فقره (551) ذكر گرديدند- مشروط به طهارت از حدث اكبر نيز مى‌باشند، و همچنين كارهايى كه بر محُدِث به حدث اصغر حرام هستند، بر محُدِث به حدث اكبر نيز حرام مى‌باشند، البته علاوه بر آنها چيزهايى ذكر خواهند شد كه به سبب بعضى از

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست