responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 163

ترتيب بين خود سر و گردن و همچنين بين بقيه اعضاء بدن لازم نيست، پس اگر كسى بخواهد اول گردن و بعد سر را بشويد يا در شستن بدن سمت چپ را بر سمت راست مقدّم كند غسل او صحيح است؛ و چنانچه بخواهد دو طرف بدن را در يك دفعه بشويد اشكال ندارد، ولى واجب است كه آب تمام بدن را فرا گرفته و به همه جاى آن برسد؛ بلى، احتياط مستحب آن است كه طرف راست را بر طرف چپ مقدّم نمايد.

624- اگر كسى بخواهد بين طرف راست و طرف چپ او ترتيب حاصل شود، بايد نصف ناف و نصف عورت را با طرف راست بدن و نصف ديگر آنها را با طرف چپ بشويد؛ بلكه بهتر است تمام ناف و تمام عورت را با هر دو طرف بشويد.

625- براى آنكه انسان يقين كند كه سر و گردن و طرف راست و چپ را كاملًا غسل داده است، بايد هر قسمتى را كه مى‌شويد مقدارى از قسمتهاى ديگر را هم با آن بشويد؛ بلكه احتياط مستحب آن است كه تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن و تمام طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن بشويد.

626- در غسل ترتيبى انسان مى‌تواند در ميان آب به ترتيب هر سه عضو را به نحو ارتماسى بشويد؛ بلكه اگر سه دفعه زير آب برود و در دفعه اول قصد شستن سر و گردن كند و در دفعه دوم شستن طرف راست و در مرتبه سوم شستن طرف چپ را قصد نمايد كفايت مى‌كند؛ بلكه اگر به قصد سر و گردن زير آب برود و بعد طرف راست و چپ خود را حركت دهد كافى است، و نيز جائز است عضو يا جزئى از بدن را به كمك دست بشويد، و اعضاء يا اجزاء ديگر را به ارتماس بشويد.

ب- ارتماسى:

627- غسل ارتماسى آن است كه انسان به نيّت غسل طورى در آب فرو رود كه آب تمام بدن او را فرا گيرد.

628- اگر كسى در غسل ارتماسى به نيّت غسل به تدريج در آب فرو رود، غسل او صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه يكباره زير آب رود.

629- اگر كسى در غسل ارتماسى به نيّت غسل در آب فرو رود، چنانچه پاى او

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست