آيات
كثيره قرآن بر خلود كافرين معاند (لجباز) و مقصر در جهنم دلالت دارد، و همين است
اعتقاد جماهير مسلمان در هر عصر و در هر كشور[1]
در مقابل اين قول مشهور دو نظريه ديگر هم وجود دارد كه طرفداران آن اندكاند.
1-
قول صاحب اسفار يكى از فلاسفه شهير و نامدار و پيروان او كه تنها به خلود كفار
قايلاند، ولى مىگويند عذاب جهنم ابدى و دائمى نيست بلكه موقتى و مطابق زمان كفر
و مقدار معصيت و كفر كفار و متمردين است، و پس از آن قطع مىشود وگرنه به عدالت
خداوند تعالى ضرر مىرسد و قرآن هم مىگويد خداوند بر بندگانش ستم نمىكند.
در
تأييد اين نظريه گفته شده كه خلود در آتش، تدريجا عادت مىشود و طبيعت به آتش خو
مىكند و از آن اذيت و دردناك نمىشود.
[1] - دسته سوم از كفار قاصريناند، كه حجت عقلى و شرعى
بر آنان تمام نشده، يا استعداد فكرى نداشتهاند و يا در محيطشان موانع وجود داشته
كه غافل ماندهاند، گاهى جمعى به خدا ايمان دارند ولى حجتى بر آنان در امر نبوت و
معاد تمام نشده، قاصرين مسئوليتى در قيامت ندارند، و طبق احاديثى در قيامت مورد
امتحان مجدد قرار مىگيرند ليهك من هلك عن بينه.