نظر
ما به عموم جهان، علل، اهداف آن و تصور ما از حقيقت همه جهان خصوصا انسان و تاريخ
آن، به نام جهانبينى ياد مىشود. چنانچه نظر و تصور به خصوص ماديات محسوسه تعلق
داشته باشد به آن نگاه تجربى حسى گفته مىشود. (جهانبينى مادى)
بلى!
مراد از جهانبينى برداشت كلى و فلسفى از همه جهان هستى، حقايق و علل، مكونات و
اهداف آن مىباشد.
جهانبينى
إلهى به وجود آفريدگار واحد، توانا، دانا، حكيم، مدبر موجودات و خالق همه كائنات
منتهى مىشود. كه هر جزء عالم داراى مصلحت و هدفى است و عبث، بيهودگى و سردرگمى در
عالم وجود ندارد. و همه موجودات به سوى كمال لايق و هدف نهايى خود در حركتند.
«خدا
هرچيزى را كه آفريده محكم (و بدون نقص و خلل) قرار داده است. پروردگار ما بهرچيز
لباس هستىاش را عطا فرموده و سپس او را (به كمال نهائى او) هدايت نموده است.»