اكنون
پس از نقل و نقد نظريه سه دانشمند يونانى و پيروان آنها بسراغ نظريات ديگران
مىرويم:
اول-
زنون كه در حدود 300 سال قبل از ميلاد زندگى مىنموده و در يكى از رواقهاى شهر
آتن يونان مشغول تدريس بوده و بهمين مناسبت او را رواقى و پيروان او را رواقيون
مىنامند، فضيلت را تنها در نيت و اراده مىدانسته و بعبارت ديگر خير و خوبى را در
خود طلب مىپنداشته است نه در طلب خير.
رواقيون
انسان را جزئى از عالم كبير مىدانند و لذا آنچه كه بنفع كل عالم است او بايد
بپذيرد و از فرمان عقل بيرون نرود، و اخلاق نيكو آن است كه جنبه عمومى او بروز و
ظهور كند، و در خدمت همه انسانها باشد.
و
نيز نقل شده است كه اينان مىگويند انسان نبايد از حوداث روزگار بترسد، بلكه به
آغوش باز تمام ناملائمات را بپذيرد زيرا هرچه از دوست مىرسد نيكوست، و چنانچه
لازم شود بايد
[1] - اگر بناء شود علم الاخلاقى تدوين كنيم كه اغلب
ملل هوشيار جهان و يا متدينين باديان معروف جهان آن را بپذيرند و يا لااقل دليل
مقبول عقلى بر آن اقامه بتوانيم تا در جمله مشهورات محسوب گردد، تا چه اندازه
پيشرفتى بدست خواهد آمد، و توفيق تا كجا رفيق خواهد بود سؤاليست كه پاسخ آن كار
سادهاى نيست و محتاج به همكارى جمع كثيرى از هوشمندان دنيا مىباشد.« وَ لا
يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ
إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ ...
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 70