نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 43
آراى ديگران در اين مسأله
1-
حسن و قبح مربوط به دين است، وعقل عملى حكمى در اين مورد ندارد.
جواب:
در علم كلام ثابت شده كه اين نظريه مخالف عقل و قرآن بلكه مخالف ضرورت است.
2-
منشأ حسن و قبح، انديشه يك ملت و جامعه است، ملتها گاهى در حسن و قبح يك امر
اختلاف دارند و حتى گاهى يك قوم در دو وقت درباره يك چيز دو نظر متفاوت پيدا
ميكند. بنابرين حسن و قبح نسبى است نه مطلق.
جواب:
از گذشته فهميديم كه حسن و قبح ناشى از عادات و تقاليد يك ملت يا چند ملت، مورد
بحث و اعتبار نيست بلكه مقصود حسن و قبحى است كه همه عقلاى جهان آنرا قبول دارند و
بعبارت ديگر اين نظريه بين مشهورات مطلقه و مشهورات محدوده خلط نموده است.
3-
حاكم به حسن و قبح عواطف انسان است. يعنى هرچيزى كه از نظر عاطفه نيكو شمرده شود.
نيكوست. و اگر زشت شمرده شود زشت است. چون دل خطا نمىكند.
مراد
از عاطفه و احساسات (هيجانات) انفعالاتيست كه از چيزى يا كسى حاصل آيد. مانند:
مهر، كينه، شادى، غم، خوف، اميد، يأس، خشم، نفرت، رغبت، حيا و رقت، و همين احساسات
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 43