بخل،
امساك مال است در جائى كه سزاوار بذل باشد. اسراف، بذل مال است در جائى كه امساك
آن سزاوار باشد و عقلاء در آنجا به صرف مال اقدام نكنند از اين دو تعريف، تعريف
سخاوت بدست مىآيد كه بذل مال است در جائى كه بذل سزاوار باشد.
اسراف
و تبذير همانطورى كه در جزء اول «حدود الشريعى في محرماتها» بيان شده است از
محرمات شرعى مىباشد و بخل شرعا و عقلا قبيح است و سخاوت حسن و نيكو.
آيه
38 سوره نساء: آنانيكه بخل مىورزند و به بخل امر مىكنند و آنچه را كه خداوند از
فضل خود به آنان داده است پنهان مىدارند (بجزاى خود خواهند رسيد)
وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً
آيه
180 آل عمران: آنانيكه به آنچه خداوند بايشان داده است بخل مىكنند نپندارند كه بخل
براى آنان خير است بلكه شر است
[1] - سخاوت از يك نظر به اين قسمت مربوط است و از يك
نظر به قسمت سوم علم اخلاق مربوط مىشود و شايد پاره ديگرى از صفات نيز ذوجهت
باشد.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 237