نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 220
وارده صبر و بى وفائى دنياى
گذرا مىتواند صبر را تا حدودى براى مؤمن تامين كند و اگر بدرجه يقين برسد كه طبعا
از درجه عالى صبر هم برخوردار خواهد بود.
دوم
اينكه: صبر با هر سه قسمت اخلاق مناسبت دارد. زيرا صبر در رابطه با خدا و مخلوق و
در زندگانى خصوصى مورد نياز است. و پارهاى از صفات ديگر نيز چنين است.
مراد
از عفت در روايات ما ظاهراً خودارى از شهوت حرام عورت و شكم است (حرام خورى و
آلودگى دامن) در صحيح زراره آمده است: خداوند به چيزى برتر از عفت شكم و فرج عبادت
نشده است. و در صحيح منصور وارد شده است: نزد خدا عبادتى نيكوتر از عفت شكم و فرج نيست.[2]
[1] - عن القاموس: عف عفا و عفانا و عفافة- بفحهن- و
عفة بالكسر فهو عف و عفيف كف عما لا يحل و لايجمل و قال الراغب العفة حصول حالة
للنفس تمتنع بها عن غلبة الشهوة واصلة من الاقتصار علي تناول الشيء القليل الجاري
مجري العفافة و العفة اي البقية من الشيء و قال المجلسي في بحاره: انها تطلق في
الاخبار علي الكف عن مشتهيات البطن و الفرج المحرمة بل المشتبهه و المكروهة من
الماكولات و المشروبات و المنكوحات بل من مقدماتهما من تحصيل الاموال المحرمة و من
القبلة و اللمس و النظر المحرم.
[2] - ص 125- 126 ج 3 اصول كافي و في الباب روايات آخر.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 220