3- از امام صادق (ع): ريشههاى كفر سه تا است: حرص، استكبار، حسد.
حرص، آدم را وقتى كه خداوند از درخت نهى نمود وادار كرد كه از آن بخورد.
استكبار، كار شيطان بوده كه از سجده آدم كه به او امر شد امتناع كرد.
حسد، از دو پسر آدم بود كه يكى ديگرى را كشت[1].
راجع به تحليل مفهوم قناعت مناسب است به دو مطلب كه در باب زهد گذشت توجه شود:
1- تحصيل مواد مورد احتياج بالاتر از حد ضرورت و كمتر از حد هوس منافاتى با قناعت ندارد و حرص شمرده نمىشود.
2- تحصيل ثروت به منظور تقويه جوامع اسلامى در مقابل استعمار الحادى بين المللى به مراتب مهمتر از حسن قناعت است.
نهم- علو همت
پستى همت و اكتفا نمودن بدرجات پائين و اهميت دادن به امور جزئى و غير مهم بار كسى را به منزل نمىرساند و او را در ابتداى راه يا اثناى راه مىگذارد.
علو همت كه بعضى از دانشمندان در تعريف آن گفته
[1] - رجوع شود به ص 218 و ص 396 ج 3 و ص 9 ج 4 اصول كافى.