responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 204

مباح باشد نيز شامل مى‌شود. و اللّه الموفق و المسدد.

در پايان بايد متوجه بود جاه طلبى اگر بوسيله ريا در عبادات واجب و مستحب باشد حرام شديد و موكد و شرك اصغر است و اگر بوسيله ريا در توصليات باشد حرمت آن مورد بحث است و اگر براى تحكيم فضايل اخلاقى و حفظ شعاير باشد مستحب و اگر براى اقامه دين خدا در روى زمين باشد واجب موكد است.

ششم- بغض معصيت‌

آنچه را كه خداوند مبغوض مى‌دارد (مانند كفر، نفاق، شرك، فعل حرام، ترك واجب) نيكوست كه بنده هم مبغوض بدارد، و در روايات آمده است حب و بغض در راه خدا سبب كمال ايمان مى‌شود بنابراين حب اطاعت و محبوب خدا ممدوح است.

رضا به معصيت از نظر عقلى يك نوع تجرى و بى ادبى به مقام خداوند و تخطى از مراسم عبوديت است و از نظر فقهى حرام است و لذا بسند صحيح وارد شده است جماعتى حضرت نوح را تكذيب نكردند ولى چون به تكذيب ديگران راضى بودند غرق شدند ...

«و سائرا هم اغرقوا برضاهم بتكذيب المكذبين و من غاب عن امر فرضي به كمن شاهده و اتاه»[1].

هركسى به عملى راضى باشد مانند بجا آورنده آن عمل است.


[1] - لا حظ ص 295 ج 45 بحار الانوار و ص 230 ج 1 حدود الشريعة فى محرماتها.

نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست