نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 204
مباح باشد نيز شامل مىشود. و
اللّه الموفق و المسدد.
در
پايان بايد متوجه بود جاه طلبى اگر بوسيله ريا در عبادات واجب و مستحب باشد حرام
شديد و موكد و شرك اصغر است و اگر بوسيله ريا در توصليات باشد حرمت آن مورد بحث
است و اگر براى تحكيم فضايل اخلاقى و حفظ شعاير باشد مستحب و اگر براى اقامه دين
خدا در روى زمين باشد واجب موكد است.
ششم- بغض معصيت
آنچه
را كه خداوند مبغوض مىدارد (مانند كفر، نفاق، شرك، فعل حرام، ترك واجب) نيكوست كه
بنده هم مبغوض بدارد، و در روايات آمده است حب و بغض در راه خدا سبب كمال ايمان
مىشود بنابراين حب اطاعت و محبوب خدا ممدوح است.
رضا
به معصيت از نظر عقلى يك نوع تجرى و بى ادبى به مقام خداوند و تخطى از مراسم
عبوديت است و از نظر فقهى حرام است و لذا بسند صحيح وارد شده است جماعتى حضرت نوح
را تكذيب نكردند ولى چون به تكذيب ديگران راضى بودند غرق شدند ...
«و
سائرا هم اغرقوا برضاهم بتكذيب المكذبين و من غاب عن امر فرضي به كمن شاهده و
اتاه»[1].
هركسى
به عملى راضى باشد مانند بجا آورنده آن عمل است.
[1] - لا حظ ص 295 ج 45 بحار الانوار و ص 230 ج 1 حدود
الشريعة فى محرماتها.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 204