نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 196
اسلامى در كشور است.
ولى
باز اين سؤال باقيست كه آيا حكومتها مانند ملاك خصوصى مىتوانند رونق اقتصادى را
حفظ كنند و به تعبير ديگر آيا پيشرفت اقتصادى بدون يك رقابت سالم ميسر است يا نه؟
جواب آنرا بايد از اهل فن آن سؤال نمود گو اينكه تجربه و مشاهدات نگارنده در گذشته
در بعضى از كشورها روش ملى كردن صنعت و تجارت را از جانب حكومتها ناتوان يافته
است.
باز هم درباره زهد
گفته
شده است كه زهد ترك دنيا بوسيله دل و اعضاى بدن است مگر به اندازه ضرورت.
بنابراين
اگر ترك دنيا با تمايل قلبى به دنيا و با مشقت باشد زهد نيست كه تزهد است (زهد را
بخود بستن)[1]
و
اگر ترك دنيا با سهولت و بدون ميل باطنى بدنيا و براى آخرت باشد مرتبه متوسط زهد
است.[2]
و
اگر ترك دنيا از روى شوق و بخاطر حقارت و بى ارزشى دنيا باشد نه اينكه آنرا مهم
دانسته و بخاطر آخرت كه مهمتر است ترك كند، بلكه دنيا را چون مگس مردهاى بداند و
آخرت را يك دانه ياقوت گرانبها كه از ترك مرده مگس و گرفتن ياقوت مقابله
ومعاملهاى متصور نشود، و اين را مرتبه اعلاى زهد گفته اند.
[1] - در گذشته گفتيم كه ترك مازاد بر حاجت بعيد نيست.
كه مصداق زهد باشد و زندگانى ائمه را بر آن شاهد آورديم.