نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 159
خصوص واجب الوجود قبولى آن مشكل
است و تحقيقه فى محله.
بهر
حال يكى از مراتب شكر گزارى بيان كردن نعمتهاى خداوند و عدم كتمان آنها است
وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
دهم- خشوع و تواضع
قال
اللّه تعالى أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ
لِذِكْرِ اللَّهِ ...[1]
آيا وقت آن براى مؤمنين نرسيده كه دلهاى شان براى ياد خدا و چيزى كه نازل نموده
خاشع گردد و مانند اهل كتاب پيشين نباشند كه پس از گذشت مدتى قسى القلب شدند.
وَ
يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً[2] بر
روى خود بخاك عبوديت افتاده مىگريند و خشوع ايشان بيشتر مىگردد.
قَدْ
أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ
مؤمنانى كه در نماز خاشعند رستگارانند، راغب مىگويد: خشوع به معناى ضراعت (تضرع)
است خشوع اكثرا در مورد اعضا و جوارح استعمال مىشود و ضراعت اكثرا در دل.
ولى
خشوع در دو آيه اول و حتى در آيه آخر ظاهراً همان خشوع نفس است كه باعضاء و جوارح
سرايت مىكند.
مراد
از خشوع و خضوع همان تواضع و فروتنى و بيچارگى