نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 103
نمىتواند اراده آدمى را بوجود
آورد و در اين جاست كه نقش دين (اعتقاد به خدا و روز قيامت) بعنوان مهمترين عامل
عرض اندام مىكند كه در گذشته بيان شد.[1]
نتيجه
اين شد كه در پيروزى همه جانبه و خصوصاً پيروزى اخلاقى كه مورد بحث است بدو عامل
نيازمنديم:
اول:
آگاهى و معرفت:
دوم:
تدين.
و
لذا جاهل متدين و عالم بى دين و از همه بدتر نادان بى دين بسيار كم از فضايل
اخلاقى بهره ور ميشوند.
مسلما
هر قدر ايمان و آگاهى عميق تر باشد رشد اخلاقى نيز زيادتر خواهد بود.
وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ
الْمُحْسِنِينَ
قاطعيت در تصميم
شكى
نيست كه شتاب و عجله در تصميم گيرى كار عاقلانه نيست و ضررهائى دارد، تدبر و تفكر
در عاقبت و كيفيت كار قبل از انجام آن فايده بيشترى دارد، چنانچه تنبلى و سستى در
انجام كارهائى كه نفع آن مشخص شده مذموم است امام هفتم در حديث صحيحى
[1] - البته بايد توجه نمود كه اعتقاد مذكور نيز هميشه
اراده را همراه ندارد چه بسا متدينينى كه بى تربيت اند و دين عامل اضطرار و جبر
ارادى نيست ولى اگر اعتقاد و آگاهى قوى شود تخلف نادر مىگردد.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 103