نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 88
شدهاند، خداوند آنان را بر رسول خود
عرضه و به رسول خود و على (ع) معرفى فرمود.
اين
مضمون يعنى تقدم خلقت ارواح بدو هزار سال بر خلقت ابدان در روايات متعددى در رجال
كشى[1] كافى، معانى الاخبار،
الاختصاص، محاسن برقى، بصاير الدرجات، تفسير فرات و تفسير عياشى نقل گرديده است
هرچند اسناد آنها بجز حديث بكير- معتبر نيست[2]
ولى در مجموع مفيد گمان قوى به صحت مضمون فوق مىباشد.
و
ظاهراً مراد از ابدان، ابدان زمين است، نه ابدان ذرى عالم ذر كه بعضى از نويسندگان
ادعا نمودهاند و حداقل اينكه حديث ظهورى در ابدان ذرى ندارد.
تقدم
دو هزار ساله ارواح بر ابدان دو احتمال دارد.
1-
اينكه هر روح قبل از بدن خود به همين مدت خلق شده باشد.
2-
اينكه همه ارواح قبل از همه ابدان به همين مدت آفريده شده باشند.
در
فرض دوم خلقت ارواح تقريباً دفعى مىباشد، و در فرض اول خلقت آنان طبعاً تدريجى
خواهد بود.
[1] - و فيه بسند غير معتبر عن
الصادق( ع) خلق الارواح قبل الاجساد بألفى عام ثم اسكنها الهواء فما تعارف منها ثم
إئتلف هنا. و ما تناكر ثم اخلتف ههنا. بحار الانوار- ج 5، ص 132.
[2] - به ص 131 و ما بعد آن ج 58
بحار الانوار مراجعه شود.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 88