نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 385
مفسرين اهل معقول مىگويد استثنا
شدگان ارواح مىباشد.
صاحب
تفسير الميزان در تفسير سوره الزمر (آيه 68) مينويسد ... بلى اگر براى خداوند مخلوقى
در غير آسمانها و زمين تصور شود، جايز است آنان را (از فزع) بنحو استثناى منقطع
استثنا نمود و يا گفته شود موت تنها به اجساد ملحق مىشود كه روح از آنها جدا
مىشود و ارواح مرگ ندارند بنابراين استثنا شدگان، ارواح مىباشند و مؤيد اين وجه،
روايت توحيد صدوق (باب 32) است كه امام رضا (ع) مىفرمايد كه در جواب فرمايش
خداوند: لمن الملك اليوم. ارواح انبياء و رسولان و حجج (عليهم السلام) عرض
مىكنند: لله الواحد القهار.
لاكن
بايد توجه داشت كه ادّعاى استثناى منقطع خلاف ظاهر است. پس وجه اول در كلام ايشان
ضعيف است. و وجه دوم نيز قوى نيست ما گفتيم كه فناى ارواح مسلّم نيست ولى بقاى
آنها دليل درستى مىخواهد و آنچه را كه فلاسفه ادّعا كردهاند درست نيست، بنابراين
دليل عقلى در نابودى ارواح وجود ندارد. و موضوع را بايد در روشنى ادله معتبر نقلى
بدست آورد.
و
حديثى را كه مؤيد گفتار خود قرار داده معارض به روايت ثوير است كه در تفسير قمى از
امام سجاد (ع) نقل شده است كه وقتى خداوند ندا مىكند: لمن الملك اليوم. هيچ كسى
جواب نمىدهد و در اين هنگام خداوند جبار عز و جل در جواب خود مىفرمايد: لله
الواحد القهار ... ص 322 ج 17 الميزان.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 385