responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 385

مفسرين اهل معقول مى‌گويد استثنا شدگان ارواح مى‌باشد.

صاحب تفسير الميزان در تفسير سوره الزمر (آيه 68) مينويسد ... بلى اگر براى خداوند مخلوقى در غير آسمانها و زمين تصور شود، جايز است آنان را (از فزع) بنحو استثناى منقطع استثنا نمود و يا گفته شود موت تنها به اجساد ملحق مى‌شود كه روح از آنها جدا مى‌شود و ارواح مرگ ندارند بنابراين استثنا شدگان، ارواح مى‌باشند و مؤيد اين وجه، روايت توحيد صدوق (باب 32) است كه امام رضا (ع) مى‌فرمايد كه در جواب فرمايش خداوند: لمن الملك اليوم. ارواح انبياء و رسولان و حجج (عليهم السلام) عرض مى‌كنند: لله الواحد القهار.

لاكن بايد توجه داشت كه ادّعاى استثناى منقطع خلاف ظاهر است. پس وجه اول در كلام ايشان ضعيف است. و وجه دوم نيز قوى نيست ما گفتيم كه فناى ارواح مسلّم نيست ولى بقاى آنها دليل درستى مى‌خواهد و آنچه را كه فلاسفه ادّعا كرده‌اند درست نيست، بنابراين دليل عقلى در نابودى ارواح وجود ندارد. و موضوع را بايد در روشنى ادله معتبر نقلى بدست آورد.

و حديثى را كه مؤيد گفتار خود قرار داده معارض به روايت ثوير است كه در تفسير قمى از امام سجاد (ع) نقل شده است كه وقتى خداوند ندا مى‌كند: لمن الملك اليوم. هيچ كسى جواب نمى‌دهد و در اين هنگام خداوند جبار عز و جل در جواب خود مى‌فرمايد: لله الواحد القهار ... ص 322 ج 17 الميزان.

نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست