نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 23
26- معنائى است در قلب.
شانزده
قول اول ميگويند كه روح جسم است و يا مجموع جسم و عرض و يا مركب از هردو، و ده قول
اخير روح را عرض ميدانند.
ولى
در واقع تعدادى از اين اقوال بيست و ششگانه انكار روح است نه اثبات و تفسير حقيقت
آن.
27-
روح جوهر مجرد از ماده و بسيط است. اين قول جمعى از فلاسفه و جمعى از متكلمين از
جمله بنى نوبخت، شيخ مفيد[1] و محقق طوسى رحمهم الله مى
باشد.[2].
28-
روح ثمره بدن است روح در حدوث خود جسمانى و در بقاى خود مجرد و روحانى ميگردد اين
قول صاحب اسفار و پيروان او ميباشد.
[1] - نسبت دو قول مختلف( 25 و
27) به شيخ مفيد عليه الرحمة ظاهراً از جهت تغيير نظر ايشان باشد، حتى بعضيها ادعا
كرده اند كه شيخ مفيد از قول به تجرد روح توبه كرده است! و به جسم لطيف بودن آن
برگشته است. قول اول او در ص 87 و ص 88 ج 58 بحار و قول دوم در ص 82 ج 58 بحار
الانوار مذكور است. بهر حال شيخ مفيد در كلام محكى خود ص 88 ج 58 بحار درباره تجرد
روح تاكيد ميكند و آن را از بنى نوبخت و هشام بن الحكم نقل نموده و ميگويد كه
اخبار ائمه بر آن دلالت دارد.
[2] - بقيه نظريات اهل علم درباره
روح را در رساله الباب المفتوح كه در بحار الانوار ج 58، ص 94 و 95 نقل شده مطالعه
كنيد و ما اقوال مذكور در متن اين كتاب را از بحار الانوار ج 58 نقل كرديم.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 23