نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 196
خلاصه
كلام غزالى در كيفيت عذاب قبر:
او
عذاب قبر را به يكى از سه صورت توجيه مىكند:
1-
مار- مثلًا- واقعاً موجود است، و ميت را ميگزد ولى ما آن را نمىبينيم زيرا چشم
ما، صلاحيت امور ملكوتى را ندارد و هرچه كه به عالم آخرت مربوط است از امور ملكوتى
ميباشد، مگر جبرئيل بر حضرت محمد (ص) نازل نمىشد، و صحابه بدون آن كه او را
ببينند نزول و آوردن پيام او را تصديق نمىكردند؟ هركس به عذاب قبر ايمان ندارد
اولا ايمان خود را به نزول ملائكه و وحى تصحيح كند كه واجبتر است.
2-
شخصى خوابيده در خواب مىبيند مارى او را مىگزد و او از آن ناراحت و دردمند
مىشود و فرياد مىزند، و پيشانى او عرق مىكند، و گاهى اهز جاى خود بيجا مىشود،
او همه اينها را درك ميكند و از آن اذيت مىشود، همانگونه كه شخص بيدار اذيت
ميشود، ولى تو ظاهر شخص خوابيده را ساكن و آرام مىبينى، و در اطراف او مارى
نمىبينى، در حالى كه مار نسبت به او وجود دارد و درد و شكنجه او ثابت و محقق است،
بلى عذاب، درد گزيدن است،
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 196