نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 157
دارد، ولى در موت چنين نيست، و تحقيق
آن تا حدى در علم طب جديد مذكور است.
مرگ
افراد انسان و حتى حيوانات، حسى و مشهود است، مع الوصف كلّيت حكم بموت زنده جانها،
امر حسى نيست، و طريق اثبات آن تعبد شرعى و حكم عقل است.
بعضى
از سه ناحيه بر عموميت و كليّت مرگ زنده جانها استدلال كردهاند:[1]
1-
از ناحيه علت غائى:
نفس
ناطقه در پى كمال و بىنيازى، و تجرد از بدن طبيعى و قواى بدنى و اتصال حقيقى به
عالم قدس است وقتى كه كامل و بىنياز و متصل بعالم قدس شد قهراً مركب (بدن) و آلات
را ترك ميكند، و تدبير و علاقه عقلى از بدن طبيعى از بين مىرود و موت بدن تحقق
مىيابد.[2]
[1] - ص 94 و 95 لئالى منتظمه
سبزوارى( ره) كه با منظومه و شرح آن يكجا طبع شده است.