نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 152
مخالف ظاهر شريعت باشد نبايد به آن
توجه كرده و اگر موافق شريعت باشد بهتر- نه به صورت واجب- متابعت آن است، لان
رؤيته (ص) فى المنام لا يعطى وجوب الاتباع فى المنام.[1]
شايد
مراد از جمله اخير اين باشد كه ادله وجوب متابعت و اطاعت از معصوم (ع) منصرف به
فرض بيدارى مكلف و حيات معصوم ميباشد.
حميرى
در قرب الاسناد از امام رضا (ع) نقل مىكند كه به راوى فرمود: پدرم ديشب نزد من
بود، گفتم پدرت؟ فرمود پدرم! گفتم پدرت؟ فرمود در خواب، همانا جعفر (در خواب) پيش
پدرم مىآمد و مىفرمود پسر جانم فلان كار را بكن و چنان و چنين كن.
راوى
مىگويد: روزى بعد از اين صحبت بر آن حضرت وارد شدم فرمود: خواب و بيدارى ما يكى
است.[2] ظاهراً مراد اين است كه آنچه
را امام (ع) در خواب مىبيند صحيح است نه اينكه خواب و بيدارى امام هيچ فرقى ندارد
و حتى امام در حال خواب هم مكلف باشد. مسلماً خواب و بيدارى در همه انسانها متضاد
است.
در
پايان قابل توجه است كه خواب ديدن حضرت پيامبر (ص) يا
[2] - ص 238 همان مصدر سند روايت
معتبر است ولى نسخه قرب الاسناد به مجلسى مرحوم به سند معتبر نرسيده است و تفصيل
اين بحث در چاپ سوم كتاب بحوث فى علم الرجال مذكور است.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 152