متاسفانه
سطح علمى در همه مراحل تعليمى غالب متعلمين و محصلين و طلاب و فارغالتحصيلان و
متخصص در همه رشتههاى علوم طبيعى و بشرى و دينى بسيار پائين است كه كشور و ملت از
ان رنج مىبرند و افراد جا رسيده و نسبتا كامل در رشتههاى خود اندكاند كه بقول
عوام از چند گل بهار نمىشود.
علامت
ترقى يك كشور در كثرت سينماها و مراكز لهوولعب و ازادى غير اخلاقى و برهنهگى زنان
و معاشرت ازاد آنها و تقليد از غربيها در لباس و تجمل و ارائش زنان و پسران و
ناديده گرفتن ارزشهاى اخلاقى و دينى و احساس نكردن مسوليت و ازاد بودن مراكز فساد
و ميخانهها نيست.
بلكه
نشانه ترقى و تعالى ملت در تعدد كتابخانههاى يك ميليون كتابى و ازمايشگاه و
ابتكاررات علمى و صنعتى زراعى و رشد برنامههاى درسى و نظام مترقى تعليمى و وجود
دانشمندان ماهرو كامل و علماى جا رسيده اسلامى و بلند بردن سطح علمى است كه بايد
يك انقلاب علمى و فرهنگى در كشور پديد آيد در شهرهاى بزرگ ما پوهنتونهاى پرمحتوى
بوجود ايد و در كابل چند پوهنتون با فاكولتههاى متنوع دائر گردد مدارس دينى از
نظام تعليمى قديم بكلى بدر آيد و كتابها درسى فعلى از رده خارج گردد و براى تدريس
در صرف و نحو و منطق و فلسفه و كلام و اصول فقه و فقه و قرائت و تفسير كلام اللّه
و حديث كه برنامه زندگانى ما است و علم و رجال و درايت و تاريخ اسلامى و فلسفه
تاريخ كتابهاى عصر مورد استفاده قرار گيرد و رشتهبندى علوم شرعى همانند علوم طبعى
داراى فاكولتههاى خاص بخود گردد.
و
نيز بايد طلاب علوم دينى معلومات عمومى مختصرى در حساب و هندسه و فزيك و فضا را
داشته باشند.
و
نيز رشتهاى درباره مكاتب جديد غربى و عقايد يهود و نصارى و ديگران باز شود. سال
يكهفته را براى تشويق و تجليل از علم و علما و اهل تحقيق داشته باشيم و مراكز
تحقيقات علمى را تقويت كنيم تا مملكت و ملت بسوى ترقى و تعالى هدايت شود
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى