responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه ترقى ما نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 24

4- مكاتب و ليسه‌هاى و معاهد علمى و دينى‌

متاسفانه سطح علمى در همه مراحل تعليمى غالب متعلمين و محصلين و طلاب و فارغ‌التحصيلان و متخصص در همه رشته‌هاى علوم طبيعى و بشرى و دينى بسيار پائين است كه كشور و ملت از ان رنج مى‌برند و افراد جا رسيده و نسبتا كامل در رشته‌هاى خود اندك‌اند كه بقول عوام از چند گل بهار نمى‌شود.

علامت ترقى يك كشور در كثرت سينماها و مراكز لهوولعب و ازادى غير اخلاقى و برهنه‌گى زنان و معاشرت ازاد آنها و تقليد از غربيها در لباس و تجمل و ارائش زنان و پسران و ناديده گرفتن ارزشهاى اخلاقى و دينى و احساس نكردن مسوليت و ازاد بودن مراكز فساد و ميخانه‌ها نيست.

بلكه نشانه ترقى و تعالى ملت در تعدد كتابخانه‌هاى يك ميليون كتابى و ازمايشگاه و ابتكاررات علمى و صنعتى زراعى و رشد برنامه‌هاى درسى و نظام مترقى تعليمى و وجود دانشمندان ماهرو كامل و علماى جا رسيده اسلامى و بلند بردن سطح علمى است كه بايد يك انقلاب علمى و فرهنگى در كشور پديد آيد در شهرهاى بزرگ ما پوهنتون‌هاى پرمحتوى بوجود ايد و در كابل چند پوهنتون با فاكولته‌هاى متنوع دائر گردد مدارس دينى از نظام تعليمى قديم بكلى بدر آيد و كتابها درسى فعلى از رده خارج گردد و براى تدريس در صرف و نحو و منطق و فلسفه و كلام و اصول فقه و فقه و قرائت و تفسير كلام اللّه و حديث كه برنامه زندگانى ما است و علم و رجال و درايت و تاريخ اسلامى و فلسفه تاريخ كتابهاى عصر مورد استفاده قرار گيرد و رشته‌بندى علوم شرعى همانند علوم طبعى داراى فاكولته‌هاى خاص بخود گردد.

و نيز بايد طلاب علوم دينى معلومات عمومى مختصرى در حساب و هندسه و فزيك و فضا را داشته باشند.

و نيز رشته‌اى درباره مكاتب جديد غربى و عقايد يهود و نصارى و ديگران باز شود. سال يكهفته را براى تشويق و تجليل از علم و علما و اهل تحقيق داشته باشيم و مراكز تحقيقات علمى را تقويت كنيم تا مملكت و ملت بسوى ترقى و تعالى هدايت شود وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌

نام کتاب : راه ترقى ما نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست