responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه ترقى ما نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 14

9- ترس از حكومتهاى خودكامه و مستبد نادان‌

به نظر نگارنده يك از عوامل ترقى غرب و پسمانى شرق اينست كه در غرب حكومتها از اراى عمومى ملتها ميترسند و در شرق ملتها از حكومتها ميترسند.

بلى مردم نبايد بى‌جهت و به تحريك عده فرصت‌طلب و مغرض عليه دولت كارشكنى كنند، و فرصت كار كردن بحكومت را ندهند كه ضرر ان بخود مردم و كشور مى‌رسد، خصوصا اگر حكومت صالح باشدو خارجيها بخاطر منافع خود قصد تضعيف انرا توسط مزدوران داخلى داشته باشند كه بايد از چنين حكومتى طرفدارى كرد ولى مردم با حضور خود در صحنه سياسى از مظالم و بيدادگرى و ضايع شدن بيت‌المال بايد جلوگيرى كنند. مردم ما در گذشته در مقابل دخالت خارجيها حساسيت داشته و جانانه عليه انان قيام كرده‌اند و استقلال سياسى كشور را حفظ نموده‌اند ولى در مقابل حكومتهاى خودكامه خون‌سرد و خاموش باقى‌مانده‌اند و تنها به اه و ناله اكتفا كرده‌اند كه باعث پسمانى كشور خود شده‌اند خدا در قران ميفرمايد فرعون قوم و ملت خود را سبك شمرد و حتى (ادعاى خدايى كرد) و مردم هم (از خون‌سردى و بى غيرتى) از او اطاعت كردند سپس خداوند در اين مورد قضاوت فرموده است به نظر شما فرعون مقصر اصلى است يا مردم فرعون‌پرور؟ شما هر نظريكه داريد داشته باشيد ولى قران مى‌فرمايد كه اين مردم بودند كه فاسق بودند (و طغيان فرعون را پذيرفتند) مى‌بينيد كه مسوليت بدوش ملت است كه حكومت ستمگر را تحمل ميكنند.

تا ستمكش زير بار غارت و يغما نرفت‌

كار دزدان ستمگر غارت و يغما نشد

بلى مخالفت با حكومت‌هاى صالح غلط و مانع از ترقى است ولى مخالفت با حكومتهاى غير قانونى و مستبد و ستمگر و خاين موجب شگوفائى كشور ميشود و تشخيص اين دو نوع حكومت بعهده خود مردم است.

10 ناچيز شمردن اطفال و پيران و كارگران و كشتكاران و دهاتيها و معلولين و دانشمندان بى‌بضاعت و كم‌رو. در حاليكه نسل فرد از همين اطفال امروزى تشكيل ميشود و اداره اينده كشور بعهده انها است، اگر اين اطفال به مهر و محبت و سلامت بدن و پرورش اخلاقى خوب و با علم و كمال تربيت شوند زمينه درستى براى ترقى كشور اماده ميشودو چنانچه مسلمان و با

نام کتاب : راه ترقى ما نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست