حقوق مالى مردم) را عادلانه و به قسط برپا داريد و به ميزان ضرر
نرسانيد.
آيا
ميزان در اين آيه به معناى عدالت اجتماعى نيست؟ مىبينيد كه در اين عبارت كوتاه سه
مرتبه كلمه ميزان را تكرار نموده البته كه ما از آن غايت اهتمام به عدالت اجتماعى
را مىفهميم و در اين امر بين مسلمان و غير مسلمان هيچگونه تفاوتى وجود ندارد.
در
زمان حيات حضرت ختمى مرتبه (ص) (به قولى) دو سه نفر مسلمان مىخواستند يهودىاى را
به جرمى متهم كنند و كفر او را مجوز اتهام او مىدانستند، قضيه را به داورى نزد آن
حضرت بردند، جبرئيل فورا نازل شد و به پيامبر هشدار داد كه و لا تكن للخائنين
خصيما. مبادا به نفع خائبين قضاوت كنى (يهودى در اين مورد مجرم نيست).
در
يك آيه ديگر مىخوانيم. وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا
فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ. «به ستمگران اعتماد يا تمايل پيدا نكنيد كه آتش
(جهنم) شما را مىگيرد اين نهايت مبارزه عليه ظلم و ظالم است.
آيا
اگر فرهنگ دينى مرا ما توسط رسانههاى گروهى (نشرات، راديو، تلويزيون و انترنت) و
توسط تبليغات مؤثر، در دلهاى مردم جايگزين كنيم حداقل 80 فيصد مردم را از ظلم و
ستم به سوى