اگر
فلسفه تابع آلات توليد است پس چرا فلسفه ديالكتيك و اراء اقتصادى ماركس را امروز
جزء تاريخ قرار نميدهند زيرا وسائل توليد عصر ما با وسائل توليد عصر ماركس فرق
نموده و اوضاع اقتصادى زمان حاضر با زمان او فرق يافته، و بچه دليل ماركسستها
بفلسفه روش اقتصادى خود جنبه ابديت ميدهند و چرا اين همه تقليد كوركورانه مىكنند
بلى علم و فلسفه مربوط بوسائل توليد نيست و لذا در قرون وسطى كه وسائل توليد در
همه جا متشابه بودند آسيا و آفريقا و اروپا از اين جهت فرق نداشت مع الوصف اروپا
در جهالت و وحشت و خرافات و ظلم بسر ميبرد ولى كشورهاى اسلامى از قبيل عراق و مصر
و سوريه و اندلس از بركت اسلام در علم و كمال بسر مىبردند و باقرار خود مستشرقين
نيز بين، اروپا شش قرن ريزهخورخوان علمى و فلسفى مسلمين بود،