چگونه
نشنوند در حالى كه حضرت پيامبر (ص) خبر داده است كه مردگان صداى كفش زندگان را مى
شنوند و خبر داد كه كشته شدگان بدر كلام او را مى شنوند و آغاز نموده كلام را با
آنان به صيغه خطاب كه براى شخص حاضريست كه مى شنود و خبر داده كه كسى اگر بر برادر
مؤمن (ميت خود) سلام دهد او جواب سلام او را مى دهد و (ديگر اينكه) در آيه قرآن
نفى اسماع است نه سماع.
مولوى
رحمانى تا صفحه 205 كتاب تبرك و توسل در مورد حيات برزخى مردگان و علم و بركات
آنها؛ آثار و قراين زيادى را نقل و در صفحه 200 از ابوحامد غزالى چنين نقل مى كند:
«كُلُّ مَن يستَمِدُ بهِ بِحَياتِهِ يستَمِدُ بهِ بَعدَ مَماتِهِ»؛ هركس در حيات
از او استمداد مى شود بعد از مردن او نيز به او استمداد مى شود.
توسل
در لغت: «ذريعه» و «طلب دعاء» از شخصى كه وسيله قرار داده مى شود.
علامه
آلوسى در تفسير آيه 35 سوره مائده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ
لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» يعنى اى كسانى كه ايمان آورده ايد
از (نافرمانى) خدا بپرهيزيد و به سوى او وسيله بطلبيد. مى گويد: تحقيق كلام و
خلاصه سخن اين است كه استغاثه به مخلوق و گردانيدن وى وسيله به معناى طلب دعاء از
وى، شكى در جواز آن نيست. و همين