است عضو مذكور را حتى از بدن ميت مسلمان هرچند كه وصيتى هم نكرده
باشد ببرند و به بدن مريض پيوند زنند.[1]
بلى
در فرض عدم وصيت به فرموده بعضى از فقهاء «رض» شخص برنده بايد ديه آن را بپردازند،
ولى در فرض وصيت به تصريح استاد مرحوم آقاى خوئى «ره» ديه تعلق نمىگيرد.
(مسأله:
91) اگر عضوى از ميت مسلمان يا كافر چه به طريق جايز و چه به طريق حرام
بريده و به بدن مريضى پيوند زنند آن عضو جزء بدن مريض مىشود.
(مسأله:
92) عضوى كه از حيوان نجس العين يا حيوان ميته و يا كافر نجس به ظاهر
بدن مريض مسلمان پيوند مىخورد بهتبع بدن او- بفرموده جمعى از فقهاى بزرگوار ما
پاك مىشود و مشكلهاى براى صحت وضوء و غسل و نماز
[1] در فرض امكان بريدن عضو پس از
غسل صورت گيرد بلكه احوط اينست كه پس از كفن باشد و اگر ممكن نباشد به مقدار ضرورت
عمل شود.