باستطاعت نيست بلكه فقر مانع است خلافا للمحقق و صاحب الجواهر
مسأله
23
كسيكه
مستطيع است اگر دفاع بر او واجب كفائى باشد نه عينى لازم است كه بحج مشرف شود و
چنانچه جهاد بجان و يا بمال واجب عينى باشد جايز نيست بحج برود و بايد بدفاع اسلام
بپردازد، و چنانچه پس از پيروزى و يا سقوط وجوب عينى دفاع، استطاعت او باقى باشد
واجبست مكه مشرف شود ورنه چيزى بر او نيست.
دليل
آن، مهمتر بودن حفظ دين از حج نمودن است، و قانون كلى در فرض تزاحم دو واجب،
تقديم اهم بر مهم است.
مسأله
24
كسيكه
مديون است بدين مؤجل ميتواند براى دفاع برود و همچنين اگر اجل دين او رسيده باشد و
او تنگدست و قادر بكسب نباشد. و اما اگر قادر به كسب باشد و يا بداند كه پس از
حلول اجل در فرض رفتن بجنگ و ترك كسب، توانائى اداى دين را ندارد رفتن بجنگ در