نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 21
فصل 3 منابع احكام
قانونگزارى
بر چه اساس صورت گيرد و مصدر آن چه باشد؟ حكومتهاى امروزى عامل عمده آنرا خواهشات
ملتها ميدانند، قوهى مقننه كشورهاى امروزى آراء و نظريات مردم را مد نظر قرار
ميدهد و دولتهاى خودكامه مستبد منافع موقت خودها را نيز در وضع قوانين كشورى معيار
قرار ميدهند!
چون
در دورههاى اخير وجود روح و بقاى آن پس از مرگ محل توجه قرار نميگيرد لذا باصول
اخلاقى و روحانى اهميتى داده نميشود و تنها زندگانى مادى و هوسها زيربناى تدوين و
تصويب احكام و قوانين قرار ميگيرد.
واقعيت
عين خارجى آنست كه انسان داراى روح و بدن است. زندگانى روحانى و تكامل نفسانى
بمراتب از زندگانى جسمانى مهمتر، مفصلتر و حتى غير متناهى است و براهين عقلى و
ادلهى شرعى بر آن دلالت دارد لذا اديان الهى تشريع احكام را بر اساس روح و ماده
قرار داده و بهركدام باندازه واقعيت آن اهميت داده است.
منابع
و يا ادلهى احكام در شريعت اسلام بقول مشهور دانشمندان علم اصول الفقيه چهار است:
1-
قرآن مجيد كه مصدر اصلى است.
2-
سنت رسول الله (ص) كه قرآن آنرا حجت نموده است، سنت بمعناى قول و يا عمل و يا
تقرير 1 آنحضرت است، شيعهى اماميه كه ائمهى دوازدهگانه خود را نيز معصوم
ميدانند سنت را بقول و عمل و تقرير معصوم تفسير ميكنند. ولى ائمه (ع) بيانكنندگان
خط پيامبر اسلام (ص) هستند.
3-
اجماع كه عبارت از اتفاق امت يا اهل حل و عقد و يا علماى دينى
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 21