نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 181
فصل 22 زن و سياست
قال
الله تعالى فى كتابه الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما
فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ
فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي
تَخافُونَ" (نساء- 34).
مردان
سرپرست و قيّم بر زناناند، به سبب آنچه كه خداوند بعضى از آنان را بر بعضى برترى
داده است (مانند برترى طبيعت مرد بر زن به زيادتى تعقل و قوت بدن) و به سبب آنچه
كه مردان از مالهاى خويش انفاق ميكنند. پس زنان شايسته هميشه مطيع و نگهدارندگان
در غيباند ...
درين
آيه خبر از قيموميت و سرپرستى مردان بر زنان داده شده و علت آن دو چيز ذكر گرديده
است، يكى فضيلت مردان (كه ظاهرا مراد همان برترى فيزيكى و عقلى باشد) و ديگر مصرف
مال، (مهر و نفقه). سوال اساسى در اينجا اينست كه آيا مراد از زنان مطلق زنان است
يا خصوص ازواج (زنان شوهردار و معقوده) اگر مراد احتمال اول باشد معنى اين ميشود
كه سرپرستى زنان در جامعه با مردان است و زنان حق حكومت بر مردان و حتى بر زنان را
مثلا ندارند.
اگر
مراد احتمال دوم باشد معنى اين ميشود كه شوهران در زندگانى مشترك فاميلىشان بر
زنان خود قيموميت و سرپرستى دارند نه اينكه مجموع مردان بر مجموع زنان، براى هركدام
ازين دو احتمال قراينى وجود دارد:
قرينه
بر احتمال اول، اولا لفظ نساء است كه شامل ازواج و غير- ازواج ميشود، و ثانيا
اطلاق علت اول كه فضيلت (طبيعى) مردان باشد.
و
قرينه بر احتمال دوم اولا علت دوم است چه انفاق (مهر و نفقه) مخصوص
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 181