نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 173
بوسيله سخنرانيها و نشرات و
تأليفات لزوم وحدت و همبستگى مسلمانان را بيان دارند و اينكه مذهب و نژاد و وطن و
غيره نميتواند اخوت ايمانى آنان را برهم زند و الله من وراء القصد.
ششم-
در افغانستان چگونه باشيم:
با
كسانيكه تعصب و يا غرور چشم عقل آنان را كور كرده و يا مزدورى بيگانگان اراده را
از ايشان سلب كرده بحثى نداريم، سخن ما با مسلمانان متدين و متعهدى است كه به
آبادى وطن و آرامش همه هموطنان مسلمان خود علاقه دارند و اتحاد همه مسلمانان را با
اختلاف اقوام و مذاهب آن براى حفظ استقلال و ترقى كشور لازم ميدانند، و دين در نظر
آنان از همهچيز بالاتر است، ما با اين دسته متدين پاكنژاد روشنضمير پيشنهاد
ميكنيم كه:
اولا
بمنظور جلوگيرى از تكرار حوادث شرمآور و تلخ گذشته بين شيعه و سنى.
ثانيا
بمنظور قطع ايادى بيگانگان طماع.
ثالثا
بمنظور تطبيق عدالت اجتماعى و اخوت اسلامى.
رابعا
بمنظور تقويت بنيه اقتصادى (زراعتى و صنعتى) و غيره
و
خامسا بمنظور تحكيم علاقه هموطنان به كشور آبايىشان و بمنظور ... بايد در نظام
اسلامى آينده افغانستان نسبت به شيعيان افغانى امور زير عملى گردد:
اول-
ذكر مذهب جعفرى در قانون اساسى همانند مذهب حنفى[1]
[1] - در همه قانونهاى اساسى گذشته مذهب رسمى مذهب حنفى
بوده و ساير اديان( يهود و مجوس و نصارى) تا جائيكه به امنيت عمومى مخل-- نباشند
آزاد هستند ولى از مذاهب ديگر اسلامى نامى برده نشده است. و بدينترتيب مذهب جعفرى
از دين يهود و نصارى هم عقبتر نگهداشته شده و شيعيان افغانى كه چند مليون هستند
از يهوديان و ترسايان هم كه بسيار اندكند محرومتر بودهاند. درين صورت كدام عاقلى
توقع دارد كه قانون اساسى كشور مورد احترام اين مردم قرار گيرد و حكومت را قانونى
بدانند؟ معلوم است كه هر فرد متدين در قدم اول مذهبى است و در قدم دوم افغانى و
پاكستانى و مذهب خود را بر كشور و قانون وضعى آن مقدم ميدارد، بنابراين نبايد با
ناديده گرفتن مذهب جعفرى در قانون اساسى احترام قانون مذكور را در نظر چند مليون
از بين برد.
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 173