نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 119
ميرساند كه مراد تنها ارث علم
است نه ارث مطلق مناصب، و كمترين حرف ما اينست كه ذيل حديث صلاحيت قرينه بودن بر
تقييد صدر را دارد و اين صلاحيت كلام را مجمل ميسازد كه در اصول فقه ثابت شده است.
4-
عن الصادق عن رسول الله (ص)
الفقهاء
امناء الرسل عالم يدخلوا فى الدنيا
.
فقيهان امانتداران رسولانند. اطلاق روايت ميرساند كه آنان در همه مناصب قابل
اعتماد انبياء (ع) هستند.
ظاهرا
روايت در بيان مدح فقهاييكه پيرو حكومتهاى جائر نيستند ميباشند و قدر متيقن از آن
ثبوت امانت بيان در احكام دين است كه از شيخ انصارى (رض) نقل شده است و بيشتر از
آن دلالت ندارد.
5-
ما
روى عن الامام الحسين (ع) ذلك بان مجارى الامور و الاحكام على ايدى العلماء بالله
لامناء على حلاله و حرامه فانتم المسلبون تلكا- لمنزلة[1].
لكن
ضعف سند روايت لزومى براى بحث در متن آن باقى نميگذارد.
6-
ما فى توقيع مولانا صاحب العصر عجل الله تعالى فرجه الشريف:
و
اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة حديثا (احاديثنا) فانهم حجتى عليكم و
انا حجة الله عليهم[2].
در
حوادثى كه واقع ميشود رجوع به راويان حديث ما كنيد كه آنان حجت من بر شما و من حجت
خدا بر آنانم ولى اولا روايت از نظر سند ضعيف است و غير قابل اعتماد و ثانيا اراده
فقها از راويان حديث بىدليل است، اگر مراد خصوص فقها بود چرا امام كلمه فقهاء يا
علماء را ذكر
[1] - ص 188 ج 3 مستدرك الوسائل فى ابواب صفات القاضى.
[2] - ص 101 ج 18 من الوسائل نقلا عن الصدوق فى اكمال
الدين و الشيخ فى الغيبة و الطبرسى فى الاحتجاج.
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 119