در اينجا اين سؤال بوجود مىآيد كه با ملاحظه
آيه مباركه (فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ
حَكِيمٍ) و اين روايات كه همه امور و حوادث
يكساله بطور حتم مشخص و در اختيار پارهاى از مخلوقات قرار مىگيرد فايده دعاء در
طول سال چه خواهد بود خصوصا در عرفه و مشاهد مشرفه، دعاء مغز عبادت است و امكان
ندارد كسى ادعاء كند كه دعاء مخصوص شب قدر است. در ذيل صحيح محمد بن مسلم- به نقل
كافى- امام چنين مىفرمايد:
و
امر (عنده) موقوف له و فيه المشيّة فيقدم منه ما يشاء و يؤخّر منه ما يشاء و يثبت
و عنده امّ الكتاب.
عبد
اللّه بن مسكان- در ذيل يك روايت صحيح- از امام صادق سؤال مىكند:
قلت
و كلّ شئ هو عند اللّه مثبت فى كتاب؟ قال نعم قلت فاىّ شيئ يكون بعده؟ قال سبحان
اللّه ثمّ يحدث اللّه ايضا ما يشآء تبارك و تعالى.
در
اين مورد تأمل و تحقيق بيشترى لازم است تا سؤال فوق درست حل شود.
(نهم)
مراد از اينكه شب قدر از هزار ماه (83 سال و 4 ماه) بهتر است اينست كه ثواب عمل
صالح بيشتر از سى هزار برابر آن در غير شب قدر است كه صحيح سعيد سلمان و صحيح
حمران بر آن دلالت مىكند.
امام
محمد باقر (ع) اول شب قدر را (21 و 23) به دعاء مشغول مىشدند و بعد از نيمه شب
نماز مىخواندند (كما فى صحيح فضيل بن يسار)
امام
كاظم (ع) در صحيح ابن ابى عمير مىفرمايد: كسيكه در شب قدر غسل كند و آنرا حياء
نمايد از گناهان خود بيرون مىرود. در موثقه سماعه امام مىفرمايد: در شب 21 و 23
از ماه رمضان بعلاوه سيزده ركعت (ظاهرا مراد نافله شب و دو ركعت نافله صبح است)
اگر توانستى يكصد ركعت نماز بخوان و تا صبح بيدار بمان، زيرا مستحب است كه اين شب
را به دعاء و تضرع بگذرانى همانا اميد مىرود شب قدر در يكى از همين دو شب باشد و
عمل در شب قدر از عمل در هزار ماه كه شب قدر در آنها نباشد