بيشتر از روزهاى ديگر براى مردم
تاثير مىگذارد؛ زيرا مردم از نظر روحى در اين روزها آمادگى بيشتر دارند؛ براى
اينكه از يكطرف رو بهسوى قبله نشستهاند و خود را براى نماز آماده مىكنند و از
طرف ديگر، در مسجد نشستهاند، مسجد خانه خدا است و مسلماً از نظر روحى براى پذيرش
حق، آمادگى بيشتر دارند و قطعاً تبليغ و سفارش در مساجد، نسبت به جاهاى ديگر، براى
مردم تأثيرش بيشتر است. اگر يك فروشنده را در داخل مغازهاش بگوييد: كم فروشى و
گرانفروشى نكن، ممكن است بر او تأثير نكند و يا كمتر تاثير كند؛ ولى وقتى كه در
مسجد نشسته و گوش به موعظه واعظ دارد، اين جمله را بشنود كه كمفروشى و گران فروشى
هردو حراماند، تأثير بيشتر دارد. واعظ وقتى اين آيه مباركه قرآن را كه مىفرمايد:
«وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لا
تُخْسِرُوا الْمِيزانَ»[1]
تلاوت و ترجمه كند، در قلب مردم جاه مىگيرد. ممكن است ديگر كسى كمفروشى و يا
گران فروشى نكند.
زمان
تبليغ
ماه
مبارك رمضان نيز فرصتى خوبى براى تبليغ است؛ در اين ماه مردم همه روزه دار هستند و
گرفتن روزه در آن ماه مبارك روح مردم را شفاف مىكند و به آنان نيرو معنوى
مىبخشد. در اين ماه مبارك، تبليغ تأثير خوبى دارد و مبلغين محترم بايد از اين
فرصت استفاده كنند و در اوقات مختلف مردم را موعظه نمايند؛ تبليغ در اين ايام، روز
و شب ندارد و در هر ساعت كه ممكن باشد بايد مردم را تبليغ كنند. خصوصاً در موقع
نماز كه مردم آمادگى روحى براى شنيدن حقايق دارند، مبلغين بايد آنها را باصبر و
حوصله مندى بهسوى حق ارشاد و براى مقاومت تشويق نمايند.