responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 159

صورت نگيرد. ميانه روى و اعتدال بايد در هر مورد مراعات گردد. قرآن مجيد مى‌فرمايد: از همسران خود استفاده نماييد؛ زيرا آن‌ها براى شما بهتراند و از امراض مختلف جنسى، شما را حفظ مى‌كنند و اگر مانند حيوان از هر طريق ممكن، شهوت خود را اشباع كنيد، به مرض ايدز و مانند آن گرفتار مى‌شويد.

امروز در بعضى از كشورهاى غربى براى اين‌كه كسى فرزند به‌دنيا بياورد جايزه تعيين مى‌كند؛ زيرا تشكيلات خانواده‌گى بسيار كم رنگ شده و توليد مثل از بين رفته است. جوانان در غرب به خوش‌گذرانى مشغول‌اند و تن به ازدواج نمى‌دهند و از اين جهت نسل انسان كم شده است؛ اما در شرق، قضيه بر عكس است؛ بعضى از خانم‌ها ماشاء الله، مثل جوجه مرغ بچه‌هاى كوچك، به‌دنبالش در حركت‌اند و هركدام ده نفر و هشت نفر اولاد به دنيا مى‌آورند. متأسفانه اين‌گونه زاد و ولد مشكل ساز است كه نه تربيت مى‌شوند و نه غذاى مناسب به آن‌ها مى‌رسد. در واقع مشكل انسان‌ها از همين‌جا است؛ در يك‌جا افراط مى‌شود و در جاى ديگر تفريط، هر دو اشتباه است. نه عمل نا پسند و غير اسانى غرب و نه روش غير معيارى شرق. طبق فرمايش قرآن بهترين عمل در زندگانى ميانه روى و اعتدال است.

ازدواج تنها به مسائل جنسى مربوط نمى‌شود؛ بلكه توليد مثل نيز لازم است. اما اين‌گونه درست نيست كه فعلًا در غرب و يا در شرق رايج شده است. انسان بايد چه در مسائل جنسى و چه در توليد مثل، اعتدال را سرلوحه خويش قرار دهد و حد أقل حساب مناسب براى توليد مثل داشته باشد. البته توليد مثل از راه‌هاى مشروع باشد، همان‌گونه كه آيه مباركه مى‌فرمايد:

«إِلَّا عَلى‌ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ»

مگر آن‌هايى كه با همسران و كنيزان خويش شهوت خود را اشباع مى‌كنند مورد ملامت واقع نمى‌شوند. ازدواج امر مقدس است و حق هر انسان است؛ منتهى‌

نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست