responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 382

هستند[1].

14- در روى زمين با تكبّر راه مرو تو نه زمين را شكافته مى‌توانى و نه به درازى كوه‌ها مى رسى.

15- بدى همه اين كارها نزد پروردگار تو منفور و مكروه است.

16- همه اين حكمت‌ها را به سوى تو وحى كرديم با معبود خود معبود ديگرى قرار مده كه در جهنّم انداخته مى‌شوى! در حاليكه ملامت شده و رانده شده باشى.

نفى شريك‌

«قُلْ لَوْ كانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَما يَقُولُونَ إِذاً لَابْتَغَوْا إِلى‌ ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا» (الإسراء: 42)، (رسول من به مردم) بگو اگر با خدا معبود هاى ديگرى مى بودند- كه مشركين به زبان مى آورند- در اين صورت تلاش مى‌كردند به سوى (خداوند) مالك عرش راهى را بيابند. آلهة جمع إله مى‌باشد كه دو معنى دارد يكيپ به معناى خالق و فاعل مانند: «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا ...» (الأنبياء: 22) و گاهى به معناى معبود كه در كلمه توحيد آمده است. وهابيها به پيروى رهبر خود اصرار دارند كه معناى «إله» فقط معبود است و تمام مبارزه قرآن با مشركين در نفى عبادت براى غير خداوند است؛ چون مشركين قريش اقرار داشتند آسمانها و زمين مخلوق خداوند است و آنان در مرحله خالقيت مشرك نبودند، بلكه موحّد بودند!

اينان از يك واقعيت روشن غفلت يا چشم پوشى كرده‌اند كه إنسان تا از كسى يا چيزى توقّع منفعت و يا دفع ضرر نداشته باشد براى او تملّق و كرنش و تعظيم و خضوع نمى‌كند.

بلى مشركين قريش خلقت آسمانها و زمين را منحصراً از إراده آفريدگار جهان مى‌


[1] - اكثر جنگها و دشمنى‌ها و دورى‌ها از همديگر حتى بين خويشاوندان از گمانه زنى‌ها و عدم توجه به تحصيل علم است و نيز اكثر پشيمانى‌ها از كارهاى گذشته بخاطر اين است كه تحقيق نكرده بوديم و بى‌گدار به آب زده بوديم پيروى از علم نقش كليدى را در زندگانى إنسان‌ها دارد.

نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست