ديگر خود به آنها اشاره
كردهايم، بلكه تا حدودى قصور جماعاتى از پيروان اديان منسوخه و طرق مخترعه باطله
براى هوشمندان محسوس است.
بلى
آنانى كه به حسن و قبح عقلى به حسب ظاهر پاى بندى ندارند مىگويند: كافر قاصر هم
مستحق عقاب مى باشند، ولى اين نظريه بدور از عقل عملى إنسان بوده و خلاف قرآن نيز
مىباشد.
بلى
كفّار و مخالفين عقايد و اعمال حقه دين خدا بر سه دسته اند:
1-
عالم منكر و لجباز مانند معاصرين انبياء (ع) كه قرآن مجيد حال آنها را بيان
مىكند.
2-
تقصير كنندگان جاهل كه براى تحصيل حق اقدامى نمىكنند.
3-
قاصرينى كه از نظر فهم و عمل هردو و يا از نظر يكى به حق رسيده نمىتوانند، كه
گاهى مستند به ضعف مقتضى و گاهى به وجود مانع قوى مى باشند. اين دسته از دو دسته
قبلى به مراتب بيشتر اند كه مستحق عقاب بر كفر و ضلال خود نيستند. خداوند با اينان
در قيامت چه كار خواهد كرد؟ معدوم مىشوند و يا مورد امتحان قرار مىگيرند؟ كه در
روايات شيعه و سنى وارد شده[1] و يا
معامله ديگرى مى نمايد، بايد گفت والله العالم.
فضا تا چه حد مسخّر إنسان است
«وَ
سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ ...»
(النحل: 12)؛ شب و روز و خورشيد و ماه براى شما مسخّر شده يعنى مورد استفاده شما
قرار گرفته است.
بنا
براين مركز منظومه شمسى و ماه كه از توابع زمين ما است و شب و روزى كه از گردش
زمين ما و نور خورشيد است براى تأمين منافع ما مىباشد ولى ستارگان كهكشانما و
كهكشانهاى ديگر، ربطى به ما ندارد لذا تعبير قرآن در اين آيه بعد از جمله فوق عوض
مىشود: «وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ
لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» (النحل: 12)؛ يعنى ستارگان
[1] - به جلد 5 بحارالانوار و معجم الاحاديث المعتبرة ج
1 و به كتاب الفصل ابن حزم اندلسى مراجعه شود.