جاريست و در آنها جاويدانند و
سراهاى پاكيزه در بهشتهاى عدن را «وَ رِضْوانٌ
مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (التوبة: 72)
از
اين آيه شريفه به دست مىآيد كه رضاى خداوند از ساكنين بهشت بزرگتر (و مهم تر ...)
از نعمتهاى بهشت است يعنى بالاتر از نهرهاى جارى عسل و شراب و شير و آب و از مساكن
طيبه در باغهاى عدن. ان شاء الله معارف ما توسعهى كمى و كيفى پيدا مىكند به
خداوند محبت و خضوع بيشترى پيدا مىكنيم. رزقنا الله رضوانه فى الحياة الحاضره و
فى البرزخ و فى القيامه والجنة بفضله و جوده و كرمه،
در قيامت كى إعاده مىشود؟
قدر
متيقن از آيات قرآن إنسان و جن در قيامت محشور و سپس حسب إيمان و كفر و عمل خود به
دوزخ و بهشت مى روند، البته إنسانها در ميدان قيامت (كره ساهره) مورد محاسبه و
سؤال و جواب قرار مىگيرند و فعلًا بياد ندارم كه جن هم حساب دارند يا نه؟ و اما
در غير اين دو نوع آيا حقايق موجود عاقل در كرات ديگر كه از آيه مباركه:
«وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ
دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ» (الشورى:
29)
به
دست مىآيد، نيز در محشر قيامت محاكمه مىشوند يانه؟ اطلاق لفظ (جمعهم) جمع در
دنيا و قيامت را شامل مىشود از آيه مباركه
«إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ يَبْدَؤُا
الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
بِالْقِسْطِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا ...» (يونس: 4)
كه
همهى مخلوق را خداوند إعاده مىكند- چه عاقل و چه غير عاقل و چه لطيف و چه كثيف-
و جزا فقط براى مؤمنين و عاملين صالحات و براى همهى كافرين است.
ممكن
است اول آيه و ذيل آن و حتى آخر آيه پيشين نيز، قرينه باشد كه مراد از خلق خصوص
إنسان است. والله العالم. ب
در
آيه 34 همين سوره بار ديگر اين مطلب تكرار شده است: «هَلْ
مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَبْدَؤُا