آسياى صغير تشكيل شد و پس از
مباحثات زياد، اصول وكلياتى را در باب ماهيت عيسى (ع) وضع كردند كه همان مبناى
قاعده كلامى كليساى كاتوليك قرار گرفت. در آنجا گفتهاند:
«ما
اقرار مىكنيم كه پسر يگانه خداوند، عيسى (ع) مسيح (ع)، در آن واحد كامل در الوهيت
و كامل در بشريت است، هم به حقيقت خدا است، هم به حقيقت إنسان است و داراى عقل و
روح وجسد مىباشد. از يك طرف با پدر در الوهيت از يك عنصر و يك گوهر است و از طرف
ديگر با مادر، در بشريت شريك مىباشد و از هر جهت مانند ماست ولى داراى عصمت صرف و
فرزند يگانه مولود الهى است[1]
اصول
دين و اعتقادات إيمانى نصارى در سه نوشته تاريخى كه آنها را؛
«اعتقادنامهIcreed » مىگويند، ذكر شده از اين قرار است:
1-
اعتقادنامه رسولانIApostles كه قديمى ترين مبدأ دينى مسيحيان را متضمّن است و مشتمل بر اصل
تعميدى كليساى روم در سراسر عالم مسيحى مىباشد و نصارا عبادت آن را هر صبح و شام
تكرار مىكنند و آن اين چنين شروع مىشود:
«ما
إيمان داريم به خداى واحد پدر، قادر مطلق، خالق همه چيزها و به خداوند واحد، عيسى
مسيح، پسر خدا، مولود از پدر يگانه كه از ذات پدر است ...»
2-
اعتقادنامه نيفة كه متن آن در شوراى اسقف ها در زمان امپراطور كنستانتين (325 م)
در شهر «نيفا»Nicaea (در
آسياى صغير، ارنيق كنونى) به رشته تحرير در آمده است و مسيحيان آن را در موقع عشاء
ربّانى تلاوت مى نمايند.
3-
اعتقادنامه «اتانازيوس»Atha nasius منسوب به سنّت اتانازيوس و مشتمل بر مبدأ ثالوث مقدّس (اب وابن و
روح القدس). آن را در اسكندريه در قرن ششم ميلادى نگاشته اند و مسيحيان در اعياد
مقدّسه، آن را قرائت مىكنند.