responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 1  صفحه : 327

ها بر احضار و تمييز و اماتة و احياء و جمع و غير آن‌ قَدِيرٌ تواناست و در اخبار از ائمه هدى عليه السّلام آمده كه مراد باين اصحاب مهدى عليه السّلام‌اند در آخر الزمان و از امام رضا منقول است كه‌

و اللَّه لو قام قائمنا لجمع اللَّه اليه جميع شيعتنا من جميع البلدان‌

يعنى بخدا سوگند كه وقتى كه قائم ما بامر دين قيام نمايد حق تعالى همه شيعيان او را از جميع شهرها بنزديك وى جمع كند و چون حق تعالى على الاطلاق امر فرموده بتوجه بمسجد الحرام و آن محتمل تقييد و عدم آن بود از اين جهت بعد از اين مبين ساخت كه امر مذكور واجبست در هر مكان و بر هر حال و فرمود وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ‌ و از هر مكانى و زمانى يعنى در هر شهرى كه بيرون آيى براى سفرى‌ فَوَلِّ وَجْهَكَ‌ پس بگردان روى خود را هنگام نماز شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ‌ بطرف مسجد الحرام‌ وَ إِنَّهُ‌ و بدرستى كه اين امر لَلْحَقُ‌ هر آينه درست و راستست‌ مِنْ رَبِّكَ‌ از نزد پروردگار تو تاكيد امر بجمله اسميه است و ان و لام در جبر آن و وصف آن بحق بجهت رفع تو هم نسخ است يعنى اين امر ثابتست كه هرگز زايل نشود وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ‌ و نيست خدا بيخبر عَمَّا تَعْمَلُونَ‌ از آنچه ميكنيد از توجه بكعبه و غير آن و همه را بر وفق آن جزا خواهد داد حق تعالى در اين آيه بيان فرمود كه حكم مسافر همان حكم حاضر است در وجوب توجه بكعبه در صلاة تا كسى توهم نكند كه حكم مسافر خلاف حكم حاضر است‌ وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ‌ و از هر موضعى كه بيرون آيى‌

فَوَلِّ وَجْهَكَ‌ پس متوجه ساز روى خود را در وقت صلاة شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ‌ در طرف مسجد الحرام‌ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ‌ و هر جا كه باشيد امت محمد صلّى اللَّه عليه و آله‌ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ‌ هر آينه بگردانيد رويهاى خود را يعنى همه بدن خود را شَطْرَهُ‌ در جانب مسجد در انوار گفته كه تكرير اين حكم بجهت تعدد علل آنست چه حق تعالى براى تحويل سه علت ذكر كرده يكى تعظيم رسول بابتغاى مرضات او دوم جرى عادة الهيه بر آنكه اهل هر ملتى و صاحب شريعتى را جهتى باشد كه استقبال بآن كنند و متميز بآن شوند از يكديگر سيم دفع حجج مخالفين بر طريقى كه بعد از اين تبيين نموده و مقارن ساخته بهر علتى معلول آن هم چنان كه مقارن ميگردانند مدلول را بهر يك از دلايل آن بجهت تقريب و تقرير و مع ذلك شان قبله عظيم و جليل است و نسخ در مظان فتنه و شبهه پس سزاوار آنست كه امر آن را مؤكد سازند و اعاده ذكر آن‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست