نام کتاب : گزيده شناخت نامه نماز نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 247
قرار داده شد.
گفتن
«حىّ على خير العمل» در اذان و اقامه
پيروان
اهل بيت عليهم السلام بر اساس رهنمودهاى آن بزرگواران، بر اين باورند كه جمله
«حىَّ على خير العمل»، در عصر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله يكى از اجزاى اذان و
اقامه بوده و جزئيت آن، از طريق وحى به پيامبر صلى الله عليه و آله ابلاغ شده است.
شمارى
از روايات و آثار موجود در منابع حديثىِ اهل سنّت،[1]
اين جزئيت را تأييد كردهاند.
اينك،
اين سؤال پيش مىآيد كه: اگر جمله «حىَّ على خير العمل» در عصر پيامبر صلى الله
عليه و آله جزء اذان بوده، چه كسى و با چه انگيزهاى اين جمله را حذف كرده است؟
پاسخ
اين سؤال، در برخى از احاديث اهل بيت عليهم السلام[2]،
اين گونه آمده كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و دوران حكومت ابو بكر و آغاز
خلافت عمر، «حىَّ على خير العمل» جزء اذان و اقامه بوده است؛ ولى عمر، با اين
استدلال كه اين جمله، موجب اهمّيت دادنِ بيش از اندازه مسلمانان به «نماز» و سستى
كردن آنان نسبت به «جهاد» مىشود، آن را از اذان و اقامه حذف كرده است.
عدم
هماهنگى اين استدلال با فرهنگ اصيل اسلامى، بر كسى پوشيده نيست؛ زيرا نماز،
عالىترين جلوه ياد خداست و هيچ عملى در نزد خداى متعال، محبوبتر از ياد او نيست
و براى رهايى بنده از هر بدى در دنيا و آخرت نيز عملى سودمندتر از آن وجود ندارد.
از اين رو، جهاد يا هر عمل
[1]. ر. ك: المعجم الكبير: ج
1 ص 352 ح 1071، المصنّف، عبد الرزّاق: ج 1 ص 464 ح 1797، المصنّف، ابن ابى شيبه:
ج 1 ص 244 ح 3، كنز العمّال: ج 8 ص 342 ح 23174.