نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 459
1/ 3 مجسّم شدن قرآن در روز قيامت براى حاملان آن
335.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: در روز قيامت، قرآن به صورت مردى
مجسّم مىشود. پس شخصى را كه حافظ آن بوده، ولى با دستورهايش مخالفت كرده است،
مىآورند. قرآن از او شكايت مىكند و مىگويد: اى پروردگار من! او را حامل من قرار
دادى؛ امّا او بد حاملى بود! از حدود و احكام من تعدّى كرد، واجباتم را پايمال
ساخت، گناهانم را مرتكب شد، و طاعاتم را ترك نمود!
قرآن،
پيوسته بر ضدّ او حجّت مىآورد تا آن كه گفته مىشود: خود دانى با او.
پس
قرآن، دست او را مىگيرد و رهايش نمىكند تا اين كه او را به صورت در آتش پرتاب
مىكند.
سپس
مردى شايسته را مىآورند كه حافظ قرآن بوده و حرمت آن را پاس مىداشته است. قرآن
در برابر او مجسّم مىشود و به دفاع از او مىپردازد و مىگويد: اى پروردگار من!
او را حامل من قرار دادى و حامل خوبى بود. او حدود [و احكامِ] مرا حفظ كرد، به
فرايضم عمل كرد، از گناهانم دورى كرد، و از طاعاتم پيروى نمود. پس پيوسته در تأييد
او دليل مىآورد تا آن كه گفته مىشود: خود دانى با او.
آن
گاه قرآن، دست او را مىگيرد و رهايش نمىكند تا آن كه جامهاى از ديباى ستبر بر
وى مىپوشاند و تاج پادشاهى بر سرش مىنهد و جام باده[1]
به او مىنوشاند.[2]
[1]. در دو منبع،« كأس
الخلد» يعنى« جام جاويدان» آمده است.