قرآن
كريم در فقه اسلامى احكامى ويژه دارد كه از جمله آنها احكام خريد و فروش قرآن است
و در آن، از جواز يا عدم جواز خريد و فروش قرآن بحث مىشود.[2]
برخى نگارندگان كتب علوم قرآنى بر اين باورند كه گردآورى آيات و سورههاى قرآن در
«مُصحف»- كه اوراق و صفحات منظم دارد- پس از عصر پيامبر صلى الله عليه و آله روى
داده است.[3] برخى ديگر گفتهاند كه قرآن
به شكل مصحف كنونى در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله وجود داشته است؛ زيرا بر
پايه مفادّ برخى احاديث، نسخههايى از قرآن در خانه و مسجد پيامبر صلى الله عليه و
آله و نيز نزد برخى صحابه بوده و ياران پيامبر صلى الله عليه و آله قرآن را به شكل
فعلى ختم مىكردهاند.[4]
بر
اساس ديدگاه نخست، پس از دوران عثمان بود كه مصاحف قرآن به طور گسترده انتشار يافت
و كاربرد آن رايج شد.[5] بنا بر حديثى منقول از امام
صادق عليه السلام، مصحفهاى قرآن در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله در راه
باريكى ميان منبر ايشان و ديوار مسجد
[1]. اين پژوهش، به وسيله
فاضل گرامى جناب آقاى سيّد رضا هاشمى، انجام شده است.
[2]. براى ديدن مباحث فقهى
مربوط به قرآن( مصحف) و در پيرامون آن، ر. ك: حول القرآن الكريم( موسوعةالفقه: ج
98).
[3]. البرهان فى علوم
القرآن: ج 1 ص 281؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج 1 ص 51؛ المحرر الوجيز: ج 1 ص 49.