نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 40
ماه رمضان سخن گفته و برخى از آنها نزول را در غير اين ماه نفى
كردهاند- نزول دفعى است؛ بدين معنا كه رواياتِ ياد شده از نزولى افزون بر نزول
تدريجى خبر مىدهند.
ج-
روايات عامّه
روايات
اهل سنّت ديدگاه نزول دفعى را تأييد مىكنند و مضمونى بسيار نزديك به روايات اهل
بيت عليهم السلام دارند. شمارى از آنها قرآن را مانند ديگر كتب آسمانى داراى نزول
دفعى در ماه رمضان مىدانند؛ همچون روايت: جابر بن عبداللَّه انصارى[1]
و روايت واثلة بن الاسقع.[2] شمارى ديگر، تأكيد دارند كه
قرآن دو بار نازل شده است:
يكى
دفعى در ماه رمضان و ديگرى در طول مدت رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله؛ همچون
روايتى كه به ابن عباس مىرسد[3] و روايتى كه بنا بر آن، قرآن
نخست بر بيت العزّه نازل شد و سپس بر پيامبر به مناسبتهاى مختلف و در پاسخ به
پرسشهاى مردم:
نَزَلَ
القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً فى شَهرِ رَمَضانَ فى لَيلَةِ القَدرِ فَجُعِلَ فى
بَيتِ العِزَّةِ ثمّ انزِلَ عَلى النَّبِىّ صلى الله عليه و آله فى عِشرينَ سَنَةً
جَوابَ كَلامِ النّاسِ.[4]
قرآن
به يكباره در شب قدر ماه رمضان فرود آمد و در بيت العزّه قرار گرفت، و بعد، در طول
بيست سال به در جواب درخواست مردم به پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد.
د-
ادلّه و شواهد عقلى
يك.
بعثت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بنا بر رأى مشهور اماميه[5]
و برخى روايات اهل سنّت،[6] در 27