responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 384

محرك‌هاى صوتى پاسخ مى‌دهد و موجب بروز ترشحاتى مى‌شود كه نتيجه آن آزاد سازى ماده‌اى آرام‌بخش به نام آندروفين است. از آن جا كه مهم‌ترين اثر ماده مذكور، تسكين درد و انبساط و شادى در انسان است مى‌توان به ارزش قرآن‌درمانى پى برد كه عملًا موجب آزادسازى ماده اندروفين مى‌شود.[1]

جمع‌بندى نهايى‌

در يك جمع‌بندى كلى مى‌توان گفت كه رسالت اصلى قرآن، درمان بيمارى‌هاى روحى و رذايل اعتقادى، اخلاقى و رفتارى است. با اين وجود، روايات پر شمارى در باره درمان بيمارى‌هاى جسمى با قرآن به دست ما رسيده كه اگرچه سند و محتواى دسته‌اى از آنها خدشه‌پذير است، اما اصل موضوع به دليل روايات فراوان و نيز تجربه عملى، مسلّم و محرز است. البته به نظر مى‌رسد ميزان تأثير قرآن در درمان، متناسب با مراتب ايمان، اخلاص و يقينِ تلاوت‌كننده قرآن است و از اين رو كسانى كه در مراتب برترى قرار دارند بيشتر نتيجه مى‌گيرند؛[2] چنان كه در روايتى آمده است كه سوره حمد را بر هيچ دردى هفتاد بار نخواندم مگر آن كه درد برطرف شد:


[1].« قرآن درمانى و تأثير سحرانگيز آن»، روزنامه كيهان، شماره 19308( مورّخ 27/ 7/ 1387).

[2]. يكى از نمونه‌هاى قطعى و روشن نقش قرآن در درمان بيمارى‌هاى جسمى ماجرايى است كه آية اللَّه‌سيد جعفر سيّدان براى اين جانب( رى شهرى) نقل كردند. ايشان فرمود:

در ايّام تحصيل‌[ در مشهد]، غدّه‌اى پشت گردنم در آمده بود كه مختصرى درد مى‌كرد. براى معالجه نزد دكتر شاملو( پدر پروفسور شاملو) رفتم و در همان ايّام، در درس اشارات آقا شيخ مجتبى قزوينى- كه در منزل تدريس مى‌كرد- شركت مى‌كردم. روزى سرِ درس به دليل درد آن مكرّر به گردنم، دست مى‌كشيدم. پس از پايان درس، ايشان فرمود: بنشين با تو كارى دارم ...! و فرمود:« چرا اين قدر به گردنت دست مى‌كشى؟» جريان را گفتم. ايشان انگشت خود را بر اطراف آن غدّه گذاشت و گفت:« أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم.« أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ‌؛ يا در كارى پاى فشرده‌اند، ما نيز پاى مى‌فشاريم»( زخرف: آيه 79)». جمله‌اى هم اضافه كرد كه نفهميدم. از منزل ايشان كه بيرون آمدم، هيچ اثرى از آن غدّه نبود.

نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 384
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست