نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 382
تربيت انسانها نازل شده- تنزّل مىدهند.
5.
از احاديث و سيره پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام استفاده
مىشود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و
عدم استفاده از طبيب و دارو نيست. پيامبر صلى الله عليه و آله براى درمان خود، از
طبابت حارث بن كلده[1] بهره مىبرد. بر پايه حديثى،
خداوند به يكى از پيامبران- كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا
مىخواست- وحى كرد كه شفايت نمىدهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى.[2]
افزون بر اين، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن، اهميّت داده[3]
و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران، از داروهاى طبيعى
استفاده مىكردند.[4]
رهاورد
پژوهشهاى علمى
روانشناسان
با تحقيق در صوت و آواى قرآن، دريافتهاند كه مداومت بر قرائت قرآن، نقش مؤثّرى در
رويارويى با اضطراب دارد.[5] بر اساس يك تحقيق، ميزان
اضطراب و گرايش به افسردگى در گروهى كه طى شش ماه روزانه دست كم نيم ساعت به قرائت
قرآن مىپرداختند، به طور چشمگيرى كمتر از ديگران بود.[6]
تأثير
[5]. ر. ك: مجموعه مقالات
اوّلين همايش نقش دين در بهداشت روان( آذر 1376/ دانشگاه علوم پزشكىايران): ص 88.
نيز، ر. ك: چكيده مقالات اوّلين همايش بين المللى نقش دين در بهداشت روان( فروردين
1380): ص 2( مقاله شهربانو جهانميرى).
[6]. مجموعه مقالات اولين
همايش نقش دين در بهداشت روان( آذر 1376/ دانشگاه علوم پزشكى ايران): ص 79. نيز،
ر. ك: اسلام و بهداشت روان( مجموعه مقالات): ج 1 ص 113( مقاله نسرين گلهدار و
ماندانا ساكى).
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 382