نزول،
مصدر از مادّه «ن ز ل»، در لغت به معناى پايين آمدن چيزى (مادى يا معنوى) است كه
رتبه واقعى آن، بالاست.[2] مراد از «نزول قرآن» در
اصطلاح، فرود آمدن قرآن كريم از سوى خداى متعال بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
است. اين موضوع از سرفصلهاى علوم قرآنى است و مباحث پردامنهاى را در اين رشته
علمى به خود اختصاص داده است.
از
مسائل مهمّ نزول قرآن، چگونگى آن است. اختلافى نيست كه قرآن كريم به تدريج و در
اوضاع و مناسبتهاى گوناگون بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده است؛ اما در
اين كه به صورت دفعى و يكباره نيز نازل شده باشد، ميان قرآنپژوهان اختلاف است. در
اين باره آراى متعددى ارائه شده كه دو نظريه زير مهمترين آنهاست:
1.
نزول تدريجى و نزول دفعى
قرآن،
دو نزول دارد: يكى «تدريجى» كه در 27 رجب آغاز شده و در طول مدت رسالت ادامه يافته
تا به كمال رسيده است؛[3] ديگرى «دفعى» كه بنا بر آن،
قرآن در شب قدر ماه رمضانِ نخستين سال بعثت، به يكباره بر پيامبر صلى الله عليه و
آله نازل شده است. شيخ صدوق،[4] فيض كاشانى،[5]
علامه مجلسى،[6] ابوعبد اللَّه
[1]. اين پژوهش، به وسيله
فاضل گرامى جناب آقاى ابراهيم احمديان، انجام شده است.
[2]. التحقيق فى كلمات
القرآن الكريم: ج 12 ص 78؛ مفردات ألفاظ القرآن: ج 1 ص 799.