نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 332
دقيقى هم از آن در دست نيست، اين مقاله در صدد تبيين و رفع ابهام از
دو مسئله مهم است: يكى آن كه: آيا اساساً وقتى قرآن در آيات ياد شده از تورات و
انجيل سخن مىگويد كدام نوشتار و كتاب و يا كتابهاى يهوديان و مسيحيان را قصد
كرده است؟
آيا
مراد از تورات، صرفاً كتابى است كه بر حضرت موسى عليه السلام نازل شده و مراد از
انجيل، صرفاً وحىاى است كه بر عيسى فرود آمده است و يا مراد از اين دو اصطلاح،
نوشتههايى اعم از كتابهاى موسى عليه السلام و عيسى عليه السلام است؟ ديگر آن كه:
آيا اين بشارتها پس از اسلام دستخوش تحريف شده است؟ يا در نسخههاى ويژهاى موجود
بوده كه تنها يهوديان و مسيحيان ساكن جزيرة العرب با آنها آشنايى داشتهاند؟
يا
آن كه هماكنون نيز در نسخههاى رايج كتاب مقدّس يهودى- مسيحى مىتوان آنها را
يافت؟
بشارتها
در كدام تورات و انجيل است؟
نگاه
اجمالى به آيات قرآن كريم كه در آنها از تورات و انجيل نام برده شده است، نشان
مىدهد كه قرآن به مصداق يكسانى در همه موارد اشاره نكرده است. بلكه تعبير قرآن در
مورد تورات و انجيل، اعم از صحيح و غير صحيح است. به عبارت ديگر، گاهى قرآن از
تورات و انجيل، همان چيزى را قصد مىكند كه به عنوان وحى و شريعت الهى، به ترتيب
بر موسى و عيسى عليهما السلام نازل شده، كه خود قرآن كريم نيز تصديق كننده آنهاست
و گاهى كتابها و نوشتههايى را قصد كرده است كه در عصر نزول قرآن، در دست يهوديان
و مسيحيان بوده و آنها آن نوشتهها را با نام تورات و انجيل مىشناختهاند. به طور
مثال، وقتى قرآن كريم در توصيف عيسى عليه السلام مىفرمايد:
«وَ
آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ؛ به او انجيل داديم»،[1]
انجيل واقعى را قصد كرده است، در حالى كه وقتى مسيحيان را دعوت مىكند تا مطابق
احكام و مقررات انجيل قضاوت كنند،[2] و يا