نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 305
در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز «نسخ» در همين مفهوم عام به كار
رفته[1] و به همين دليل، تفسير قرآن
و بيان احكامى شرعى بدون آشنايى با ناسخ و منسوخ، ممنوع اعلام شده است.[2]
3.
نسخ در اصطلاح قُدَما
بررسى
تاريخى تعاريف دانشمندان از اصطلاح نسخ نيز نشان مىدهد كه در آغاز، هرگونه تغيير
در بيان حكم شرعى- حتى تخصيص عام، تقييد مطلق، و بيان مجملِ پيشين- را نسخ
مىگفتهاند؛ زيرا همه اين موارد را در يك مفهوم، مشترك مىدانستهاند و آن عبارت
است از: «عدم اراده حكم سابق به حسب ظاهر».
بدين
ترتيب در دوره نخست، تفاوت چندانى ميان معناى لغوى نسخ و مفهوم آن در قرآن و حديث
و نيز معناى اصطلاحى آن نبوده، و به عبارت ديگر، نسخ اصطلاحى، در گذشته، معناى
عامّى داشته كه نسخ اصطلاحى در دورههاى اخير يكى از مصاديق آن بوده است.[3]
4.
نسخ در اصطلاح متأخّر
هنگامى
كه سير نگارش در باره ناسخ و منسوخ رونق يافت، دانشمندان بويژه اصوليان، قيود و
شروطى بر مفهوم پيشين افزودند و تعاريفى محدودتر به دست دادند و تغييرهايى مانند
تقييد و تخصيص را از دايره شمول آن بيرون راندند.
بررسى
نظريههاى دانشمندان از قرن چهارم به بعد حاكى است كه در همين دوره نيز اين مفهوم
تغييراتى يافته[4] و سرانجام در روزگار معاصر
تعريفى بسيار محدود از
[1]. ر. ك: ص 294( بخش يكم/
فصل هشتم/ برخى از آيههايى كه منسوخ ناميده شدهاند).
[2]. ر. ك: ص 293( بخش يكم/
فصل هشتم/ شناخت ناسخ و منسوخ).
[3]. ر. ك: الناسخ و المنسوخ
تأليف سدوسى( م 117 ق) كه تعداد نسخهاى قرآن كريم را پرشمار دانسته است.
[4]. نك:« نسخ در نگاه
تحقيق»، على كربلايى پازوكى، بينّات، ش 29، ص 71- 73.
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 305