نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 275
خواهد بود، و موضوع بهشت و آتش و فرجام كار شما را در قرآن، نازل
فرموده است.
با
توجه به اين روايات و به ويژه عبارت «خلقكم»، دانسته مىشود كه قرآن افرون بر
تشريع، امور تكوينى، نظير خلقت آسمان و زمين واخبار گذشته، حال و آينده را نيز در
بردارد. مؤيد اين برداشت، نقلى از امام صادق عليه السلام است كه احكام و حلال و
حرام را تنها بخش كوچكى از قرآن دانسته است.[1]
2.
جامعيت هدايتى
گروهى
با بىاساس دانستن ادعاى جامعيت مطلق قرآن، مقصود از كمال و جامعيت قرآن را،
جامعيت در شئون دينى، اعم از اصول و فروع آن دانسته[2]
و روايات جامعيت قرآن را بر فهم باطن الفاظ كه نزد معصومان عليهم السلام است حمل
كردهاند.
اين
گروه معتقدند كه شأن قرآن و دين اقتضا نمىكند در امورى كه مربوط به يافتههاى خود
بشر است، وارد شود و حتى راهنمايى كردن او هم معنا ندارد؛ زيرا خداوند به انسان
عقل ارزانى داشته و انسان را توانمند و خردورز و كاوشگر آفريده و ميدان تأثيرپذيرى
را در طبيعت باز گذاشته و لزومى ندارد كه خداوند فرمول شيمى يا مسائل رياضى را
توضيح دهد[3] و اگر هم بحثى از علوم تجربى،
رياضى، نجوم و مانند آن در قرآن آمده، فقط جنبه هدايتى و تربيتى آن مورد نظر بوده
است.[4]
آياتى
كه غرض از نزول قرآن را هدايت مىدانند، اين نظر را تقويت مىكنند؛ مانند: