نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 234
بدين رو، عنوان اعجاز در بُعد «نظمآهنگ» قرآن- كه برخى از محقّقان
دورههاى اخير و شايد پيش از همه، صادق رافعى، آن را برجسته دانستند-[1]
سخن تازهاى نيست كه متأخّران بدان دست يافته باشند، بلكه عناصر و ابعاد آن را
زبانشناسان متقدّم اسلامى نيز به خوبى دريافته بودند.
1-
5. تصويرپردازى
پيشتر
اشارت رفت كه زيبايى آهنگ قرآن، پيوندى تنگاتنگ با معانى دارد.
متغيّرهاى
فونتيك (هجايى و آوايى) با متغيّرهاى سمانتيك (معنايى) پيوند دارند.
حركت
و سكون، مخارج حروف، مد و شد و غُن، فواصل و همبستههاى تجويدى و تفاوتهاى هندسى
واژگان و فرايندهاى هارمونيك (نظمآميز) آيات و نغمه موسيقى آنها، متناسب با سياق
معانى و محتواى سخن دگرگون مىشوند؛ اما اين تمام عظمت قرآن نيست؛ شكوه بىهمبر
قرآن در آن است كه به تعبير علامه طباطبايى و مطابق نظريه نظم عبد القاهر، الفاظ
بايد جزء به جزء و ذره به ذره مطابق با معانى تنظيم شوند، و آن دو نيز بايد با
امور واقع مطابقت كنند. بنا بر اين، برترين سخن آن است كه در آن، خوشگوارى لفظ،
استوارى سبك و اسلوب و رسانايى معنا، با هم گرد آيند و هيچ اختلافى ميان اجزاى سخن
نباشد.[2] اين همان چيزى است كه در كار
شگفت قرآن جلوه مىكند. قرآن، ترجمان حقيقتهاى برين و متعالى است نه رسالهاى
خيالپردازانه و احساسبرانگيز؛ اما اين نصّ واقعنما، در تبيين حقيقت، آن سان از
آرايههاى چشمگير و آذينهاى هوشبر، بهره دارد كه بىاختيار مخاطبان خويش را به
ژرفاهاى معنا سوق مىدهد و عينيت معانى را در منظر آنان به تصوير و تجسيم مىآورد
و حسّ برون و شعور درون آنان را تحريك و تسخير مىكند.